Boverket står bakom e-tjänsten för bidrag och stöd som nås via boverket.se. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda e-tjänsten för att söka stöd och föra dialog i sina stödärenden. Den här sidan beskriver hur e-tjänsten uppfyller lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är e-tjänsten?
Delar av e-tjänsten är inte tillgänglig. Läs under rubriken "Innehåll som inte är tillgängligt" för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av e-tjänsten?
Om delar av informationen från e-tjänsten inte är tillgängligt för dig, kan du kontakta oss för att få ut informationen. Det går även att skicka in en ansökan per e-post eller post.
Kontakta Boverket
Rapportera brister i e-tjänstens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra e-tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns. Använd formuläret Rapportera tillgänglighetsbrister eller kontakta oss via telefon eller e-post.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG och påtala det.
Anmäl bristande tillgänglighet hos DIGG
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här e-tjänsten är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
- En del PDF-dokument och andra dokument i e-tjänsten är inte tillgängliga och därför svåra att tyda i uppläsande hjälpmedel.
- Vissa felmeddelanden ej korrekt kodade.
- Formulärelementet för att ladda upp filer går inte att tyda med skärmläsare.
- På enstaka ställen följer inte rubrikerna en logisk ordning. Det kan skapa problem för användare med skärmläsare.
- Vissa kontrastbrister förekommer på plattformen.
- Vissa tabeller ej korrekt kodade.
- Det förekommer ej korrekt kodade formulärfält.
Åtgärder av brister
Vi arbetar med att åtgärda tillgänglighetsbrister löpande.
Hur vi testat webbplatsen
Att tillgänglighetsgranska och anpassa vår webbplats är ett pågående arbete. Vi arbetar kontinuerligt med att granska vår webbplats och våra e-tjänster.
En granskning av e-tjänsten gjordes av Funka i oktober 2021 innan e-tjänsten publicerades.
Webbplatsen publicerades 2021-12-14
Senaste bedömningen gjordes 2023-02-02
Redogörelsen uppdaterades senast 2023-02-03